Wednesday, January 16, 2008

PULANGKAN SEGERA SHARLINIE KE PANGKUAN KELUARGA DENGAN SELAMAT


Kenyataan Media

Wanita Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia (JIM)

16 Januari 2008

PULANGKAN SEGERA SHARLINIE KE PANGKUAN KELUARGA DENGAN SELAMAT!

Wanita JIM menyuarakan kebimbangan yang amat sangat terhadap perkembangan kes kehilangan adik Sharlinie Mohd Nashar yang sudah masuk hari ketujuh. Usaha mencari yang dipergiat ke seluruh negara belum menghasilkan sebarang petanda yang positif. Dengan hanya jarak waktu kurang empat bulan dari kejadian kes tragedi Nurin Jazlin, kehilangan Sharlinie menimbulkan kegusaran dan kegelisahan yang memuncak dalam masyarakat mengenai tahap keselamatan anak-anak di persekitaran komuniti setempat.

Selain dari mendoakan kesejahteraan Sharlinie sepanjang masa, Wanita JIM terpanggil untuk menyumbang sedikit bakti bagi membantu Encik Nashar dan keluarga menjejaki adik Sharlinie melalui mekanisme berikut :

1. Melancarkan kempen menyebarkan maklumat mengenai kehilangan Sharlinie melalui Pusat Sokongan Wanita dan Keluarga Islah (PAKSI-JIM)

2. Menyediakan kira-kira 10,000 `flyers' dengan gambar Sharlinie dan maklumat dalam semua bahasa utama : Bahasa Malaysia, English, Mandarin dan Tamil

3. Menggerakkan Wanita JIM di semua negeri untuk turun padang menyebarkan `flyers' mengenai Sharlinie kepada awam

4. Menggunakan talian hotline PAKSI-JIM untuk penyaluran maklumat kepada pihak polis ( bertujuan untuk mengurangkan beban Encik Nashar sekeluarga yang perlu melayani sendiri maklumat-maklumat yang disampaikan oleh orang ramai)

Sementara itu Wanita JIM merayu sesiapa yang terlibat dengan kehilangan Sharlinie agar segera mengembalikan Sharlinie yang tidak berdosa kepada keluarga yang begitu menanti kepulangannya, dengan selamat dan sejahtera - fizikal, emosi dan mindanya. Jenayah melibatkan kanak-kanak sebagai mangsa menggambarkan kerendahan moral dan kehilangan pertimbangan kemanusiaan yang waras.

Wanita JIM mengambil peluang ini untuk menyeru semua ibu dan bapa serta orang dewasa dalam masyarakat untuk meningkatkan keprihatinan dan tanggungjawab melindungi kanak-kanak kecil yang masih belum berdaya melindungi diri mereka sendiri. Pihak berkuasa juga didesak melipat-gandakan usaha menjejaki pelaku jenayah ini untuk dibawa ke muka pengadilan dengan kadar yang segera!

Buat keluarga Sharlinie, didoakan agar terus tabah dan tidak putus asa memohon pertolongan Allah SWT agar Sharlinie segera kembali ke pangkuan keluarga dalam keadaan selamat sejahtera. Amin.

Prof. Madya Dr. Harlina Halizah Siraj

Ketua Wanita JIM Pusat

Sesi 2007-2009

No comments: